Testamentes giltighet

Jag hjälper en god vän och följande har hänt: Ett första testamente skrevs där en särskild förvaltare utsågs till en son (då 44 år) som INTE var omyndig. Sen dog fadern. Modern skrev då ett nytt testamente där någon särskild förvaltare inte fanns med. Vid moderns död hävdade juristen att han var förvaltare ändå och gjorde en bodelning efter det första testamentet. Får man göra så? Vad gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Man rätt att återkalla ett upprättat testamente enligt ÄB 10 kap 5 §. Återkallelse kan ske helt formlöst men den kräver en tydlig viljeyttring från testatorn som visar att testamentet inte ska gälla längre. Således skulle även en muntlig återkallelse kunna vara möjlig. Det viktiga är att man tydligt ger tillkänna att testamentet inte längre är ett uttryck för din yttersta vilja. Testamentet ska ges den tolkning som överensstämmer med testatorns vilja, vilket framgår av ÄB 11 kap. 1 §. Om ovanstående uppfylls saknar testamentet rättsverkan. Det finns olika sätt att återkalla ett testamente. Det kan bli tal om att upprätta ett nytt testamente eller vidta åtgärder med handlingen, exempelvis överkorsa texten. Då modern i detta fall har upprättat ett nytt testamente bör detta gälla före hennes tidigare förordnande. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare