Arvsberättigade trots testamente

Ett gift par utan barn, inga föräldrar i livet, hon har halvsyskon han inga syskon. Kan de testamentera bort sin kvarlåtenskap till vem de vill eller styrs det av arvsordning?

Lawline svarar

Hej, Bröstarvingar, alltså barn och barnbarn (släktningar i nedåtstigande led) har alltid rätt till sin laglott, se 1 § 7 kap. Äktenskapsbalken (ÄB). Vidare har make alltid rätt att erhålla fyra basbelopp vilket i år (2012) motsvarar 178 000 kr vid bodelningen (1 § 2 st. 3 kap. ÄB). I övrigt kan man disponera hela sin kvarlåtenskap som man själv vill. Ni kan alltså testamentera er kvarlåtenskap som ni själva vill och styrs inte av arvsordningen. Vänligen,
Sara SRådgivare