Arvsrätt och lån

Hej Jag och min bror ärvde 25% var av en villa när våran mor gick bort.(vi var då omyndiga) Pappa äger 50%. Men våra föräldrar hade lån på huset ärver vi lånen också? För pappa har fortfarande lån på ett par hundra tusen,Och har lånat en del av dessa efter att min mor gick bort det ska väll inte vi få betala med våran del? för nu ska huset säljas. Jag har tagit ett lån på huset själv för 2 år sedan jag räknar med att detta dras från mina 25% ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Lån är någonting personligt och som enskilda individer tar, detta betyder alltså att man aldrig kan ärva andra människors lån. Att din pappa senare belånat sin del av fastigheten påverkar inte heller din ägandeandel av denna, såvida du inte gått i borgen för honom. Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare