FrågaÖVRIGTÖvrigt30/03/2012

Bestrida p-bot?

Hej! Jag har fått en p-bot på 1000 kr för att enligt boten ha parkerat på handikappruta. Det var en snöig dag i februari på en parkering med snedställda fickor och snötäckt mark. Det fanns 2 handikapplatser enligt en skylt. Jag tog den första platsen till vä om de två hkp fickorna. Parkeringsplatsen var i princip tom. Jag vet med säkerhet att de två handikappplatserna var lediga för det fanns två bilspår in. Det satt en p-bot på rutan när jag kom tillbaka och det hade fallit lite snö. Jag trodde att mitt kvitto hade varit svårt att se och att jag därför fått en bot. När jag kontaktade HOJAB-parkering så visade det sig att jag fått boten för att jag skulle ha stått på handikapplatsen. HOJAB vidhåller att jag gjort fel och hotar nu med inkasso om jag inte betalar 1000kr. Är jag maktlös i den här situationen. Ord står ju mot ord, marken var snötäckt och det hade snöat. Min far var åklagare och en gång när han anklagades för att ha stulit en telefon och hotades med inkasso från ett hotell så hotade han i sin tur med att anmäla hotellet för "vårdslös tillvitelse". Hotellet drog tillbaka sin anmälan. Detta har jag själv använt en gång när jag påstods ha krockskadat en hyrbil - även då lade företaget ner sina krav. Ska jag betala fast jag anser mig inte ha felat eller ska jag vägra och processa, Hota med "vårdslös tillvitelse".

Lawline svarar

Hej Lennart, och tack för din fråga! Det är svårt att säga vad utgången kan bli i ditt fall, eftersom ord står mot ord. Det första du i alla fall måste göra är att betala p-boten. Att du betalar boten betyder inte att du godkänt boten, utan detta behöver du göra för att undvika krav från inkasso. Du är absolut inte maktlös i denna situation, utan som du säger står ord mot ord. Om det dock blir en process så finns ju risken att du får betala kostnaderna för detta om du förlorar. Men det är även likadant för HOJAB-parkering, vilket kan betyda att de inte vill att det blir en process av detta eftersom utgången är så pass osäker. Men betala din p-bot, och sen är det upp till dig om du vill överklaga. Men var beredd på att du kan få betala rättegångskostnaderna! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare