Gemensamt testamente

Min fru o jag har upprättat testamente. Laglott 50% till vår son,och resten till två barnbarn med 25% vardera.Om hustru eller man avlider äger efterlevande rätt ändra i testamentet?Är förskott på arv till någon arvtagare giltigt?Skall det finnas testamentsexekutor.

Lawline svarar

När en make avlider görs till att börja med en bodelning. Båda makars tillgångar med avdrag för skulder läggs enligt huvudregeln i en gemensam pott som sedan delas på hälften. Den avlidne makens andel kallas kvarlåtenskap och det är denna han eller hon kan förfoga över genom testamente. Med bakgrund av detta kan man säga att det egentligen inte finns några ”gemensamma testamenten” i svensk rätt. Om man skrivit testamente tillsammans kommer detta att få effekt på den först avlidnes kvarlåtenskap. Den efterlevande maken kan välja att ändra sina förpliktelser enligt testamentet så länge han lever. Förskott på arv regleras i Ärvdabalken 6 kap. 1 §. Gåvor (utöver sedvanliga presenter och dylikt) till er son kommer att antas vara förskott på arv. Det går att bryta det antagandet genom att exempelvis ange det skriftligt. För andra arvingar gäller tvärtom: Gåvor antas inte vara förskott å arv så vida det inte anges eller framgår av omständigheterna. Om ni vill skriva testamente rekommenderar jag starkt att ta kontakt med en jurist. Man bör ha kännedom om de bakomliggande reglerna för att inte riskera att testamentet så småningom tolkas på ett sätt som inte var avsett. Vänliga hälsningar,
Henrik VingeRådgivare