Hur man bestämmer vem som ska ärva

Hej, Jag är gift.Jag har bägge fäöräldrarna i livet samt 2 syskon. Min maka har ett barn, sedan tidigare förhållande.Hon har sin mor och en syster i livet. Om Min maka dör och sedan jag. Vem ärver mig? Om inte hennes barn ärver allt(från min maka och mig),hur ser jag till att det blir så. mvh A

Lawline svarar

Hej! Enligt Ärvdabalkens (ÄB) regler (2 kap 2 §) kommer i första hand dina föräldrar ärva dig och i andra hand kommer dina syskon ärva. Din makas barn kommer ärva hela hennes kvarlåtenskap, d.v.s. den egendom som den som avlider lämnar efter sig, men däremot inte någon av din. För att säkerställa att din makas barn kommer få hela din kvarlåtenskap behöver du upprätta ett testamente. Om du inte har några egna barn kan din makas barn ärva hela din kvarlåtenskap. Det är viktigt att uppmärksamma att testamentet ska upprättas skriftligen och att det krävs att två vittnen bevittnar undertecknandet av testamentet, se ÄB 10 kap 1 §. Eftersom det kan vara svårt att upprätta testamente rekommenderar jag att du söker hjälp med detta. Vänliga hälsningar
Isabel RingsbyRådgivare