Okänd arvtagare

När min biologiske far, som jag aldrig träffat, avlider, har jag då laglig rätt att informeras om detta och bli kallad till bouppteckning el. likn?

Lawline svarar

Svar: Hej och tack för din fråga. Vid dödsfall ska den som har ansvaret för förvaltningen av dödsboet underrätta de övriga dödsbodelägarna. (18:2 Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637 förkortas ÄB) Om det inte finns ett subjekt med sådan ställning, har Socialstyrelsen denna skyldighet enligt andra stycket i samma paragraf, förutsatt att de känner till dennes postadress. Om dessa uppgifter saknas har de en skyldighet att anmäla detta till Skatteverket som kungör en uppmaning till den okände att göra gällande sin rätt inom 5 år från det att informationen publiceras. Detta kungörs i post och Inrikes tidningar. (16:1 ÄB) Detsamma gäller om den ansvarige dödsbodelägaren eller Socialstyrelsen inte vet vem arvingen är. (16:2 ÄB) Även då har arvingen fem år från kungörelsen (inte dödsfallet!) på sig att göra anspråk på arvet. Hoppas det är svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har några fler frågor. Vänligen, Mitar Marjanovic
Mitar MarjanovicRådgivare