Inbördes testamente

Gift 2 gemnsamma barn, 1 särkullsbarn. Bostadsrätt, bil, min fru har pengar på bank. Kan man förändra arvsrätten till min frus fördel om jag går bort först genom äktenskapsföord eller enskild egendom? Vad gäller för mig om min fru då går bort först?

Lawline svarar

Hej, Utan äktenskapsförord eller testamente ser arvsrätten ut på följande sätt: Du och din fru ärver varandra framför gemensamma barn. När ni båda avlidit får de ut sin arvslott. Särkullsbarnet får alltid ut sin lott vid sin förälders död om denne vill. Du och din fru kan upprätta ett så kallat inbördes testamente där ni skriver att ni ska ärva varandra antingen med full äganderätt eller med fri förfoganderätt. Att ni ärver varandra med full äganderätt innebär att den som överlever den andra kan fördela kvarlåtenskapen som den vill vid sitt frånfälle. Ärver ni varandra med fri förfoganderätt så kan den efterlevande fritt förfoga över egendomen under sin livstid men får inte fördela kvarlåtenskapen som den vill vid sitt frånfälle utan ska följa det inbördes testamentet som ni upprättat eller fördelas enligt lag. Så beroende på hur ni vill att er kvarlåtenskap fördelas vid din och din frus frånfälle kan de olika alternativen passa er. Givetvis kan ni formulera testamentet så att viss del av eller hela kvarlåtenskapen ska omfattas av testamentet. Även om ni upprättat ett testamente som inte ger era barn rätt till kvarlåtenskapen så har de alltid rätt till sin laglott om de vill. Vänligen
Sara SRådgivare