Testamente till förmån för bröstarvinge

Hej! Vi är fyra syskon vars mamma just dött (pappa är död sedan ett par år tillbaka). Vår mammas enda tillgång är en bostadsrätt som nu ska säljas. Nu har det dock visat sig att hon för några år sedan testamenterat halva sin lägenhet till ett av våra syskon. Kan en mamma verkligen göra så? Om ja, vad blir vårt arv i så fall?

Lawline svarar

Hej! Enligt 2:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) ska du och dina syskon dela lika på arvet efter er mamma då ni är hennes bröstarvingar. Denna regel kan dock åsidosättas genom att ett testamente upprättas, vilket er mamma har gjort. Följden blir då att halva bostadsrätten ärvs av ett syskon enligt testamentet, och resterande del delas lika mellan er fyra. Resultatet blir då: - Du: 1/8 - Sykon 1: 1/8 - Syskon 2: 1/8 - Syskon i testamentet: 1/2 + 1/8 Bröstarvingars rätt till laglott utgör dock en inskränkning i möjligheten att testamentera bort sin egendom. Den avlidnes bröstarvingar har enligt 7:1 Ärvdabalken rätt till halva arvslotten. Då ni är fyra syskon har ni därmed en laglig rätt till en åttondel av arvet var. Då ni alla kommer få ut er laglott så är det möjligt att göra som er mamma gjort. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare