Ärva bostadsrätt

Mina föräldrar har en bostadsrätt,min far lever ännu men han vill att jag skall taga över bostadsrätten när han avlider. Har jag rätt att ärva den eller kan bostadsrättsföreningen neka mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt bostadsrättslagen (se https://lagen.nu/1991:614) får en ny innehavare endast utöva bostadsrätten om denne antas som medlem av bostadsrättsföreningen. I 3 kap. 3 § stadgas att den som en bostadsrätt har övergått till inte får vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare. I 6 kap. 2 § regleras övergång av bostadsrätt genom arv. Om en förvärvare inte har antagits som medlem har denne 6 månader på sig att visa att man inte får vägras inträde, om detta är aktuellt. Annars kan lägenheten tvångsförsäljas, till förvärvarens räkning. Dock brukar det inte vara några problem att bli medlem i en bostadsrättsförening, och bostadsrättsföreningen kan inte neka dig endast på grund av att du ärvt lägenheten. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare