Testamentes giltighet (sol-och-vårare)

En 90 änkeman (sedan 12 år) träffade för ca 8-9 år sedan en kvinna. De träffas då och då men bor inte ihop. Han började bli dement för 3-4 år sedan. Det finns läkarintyg på detta daterat tidigt 2012. Nu börjar mannen fundera på att testamentera lös och fast egendom till kvinnan. Mannen har två barn, som är mycket oroliga för denna ev utveckling. Fråga: Kan ett sådant testamente (som skrivs nu) bli gällande? Skall barnen polisanmäla kvinnan för sol-och-vår, då de vet att hon ligger bakom och trycker på att mannen skall skriva över tillgångar? Eller finns det något annat som barnen skulle kunna göra? Mycket tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej! När det gäller din första fråga kan först sägas att ett testamente som upprättats under påverkan av psykisk störning inte är gällande (2 § 13 kap Ärvdabalken (ÄB)). Vad som anses som psykisk störning kan betecknas som "rubbad själsverksamhet". Det ska med andra ord vara ett psykiskt tillstånd där personen i fråga inte är medveten om innehållet i testamentet eller är oförmögen att förstå innebörden av det. Demens i livets slutskede anses normalt som sådan "rubbad själsverksamhet". Dock krävs det också att det finns ett orsakssamband mellan sinnestillståndet och upprättandet av testamentet. Det är endast om det upprättats _under inflytande av_ sinnestillståndet som det blir ogiltigt. Det blir alltså tidpunkten för upprättandet av testamentet som utgör utgångspunkt för bedömningen om personen var i sådant sinnestillstånd som krävs eller inte. Det finns också en bestämmelse i 3 § 13 kap ÄB som stadgar att ett testamente är ogiltigt om någon förmått personen att upprätta det genom missbruk av hans oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning. Även här gäller kravet på orsakssamband mellan "missbrukandet" och upprättandet. Det kan också påpekas att det är den som påstår att ett formenligt upprättat testamente är ogiltigt som har att bevisa att så är fallet. När det gäller den andra frågan så är det i sig inte olagligt att inleda (kärleks)relationer för att dra ekonomisk fördel därav. Vid "testamentsbedrägerier" skiljer omständigheterna och följderna sig åt från det vanliga bedrägeriet, att ansvar för bedrägeri inte kan komma ifråga (1 § 9 kap Brottsbalken (BrB)).I vissa fall kan dock ansvar för ocker göras gällande (5 § 9 kap BrB). För att så ska ske krävs att någon begagnat sig av annans trångmål (fysiskt eller ekonomiskt nödtillstånd), oförstånd (bristande intellektuell kapacitet), lättsinne eller beroendeställning. Om detta kan bevisas fullbordas brottet dock först när änkemannen (testator) dör. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Länk till BrB: https://lagen.nu/1962:700 Med vänlig hälsning Emma Persson
Lawline RådgivareRådgivare