Rättsenligheten av ett testamente

hej, i testamente efter min avlidne far står at "Den av oss som överlver den andre skall med fri förfoganderätt ärva den först avlidnes giftorättsgods". I detta fall utgör merparten av etta en fastighet. Vidare står även att "Eventuell substitutegendom skall vara undantagen från makes eller sambos övertaganderätt enligt äktenskapsbalken 11 kap 8§ resp. sambolagen 16 §. Vad innebär detta? Det står även i testamentet att fars vilja är att bröstarvingar inte skall ta del av giftorättsgods för att istället utfå sin del efter sist avlidne. Om nu min bror väljer att ta ut sin laglott, måste vi då sälja fastigheten om vi inte kan lösa ut honom?

Lawline svarar

Hej Mikael! Jag har beskrivit två scenarion nedan, eftersom jag inte vet om kvinnan som din far var gift med när han avled var er mor. Ifall er fars fru var er mor gäller följande: Formuleringen "Den av oss som överlver den andre skall med fri förfoganderätt ärva den först avlidnes giftorättsgods" i din fars testamente är helt i enlighet med den legala arvsordningen i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Det är nämligen så, ifall föräldrarna är gifta vid den ena förälderns död, att deras barn ärver båda föräldrarna samtidigt, nämligen efter att båda föräldrarna avlidit. Den efterlevande maken/föräldern ärver då den först avlidna maken/förälderns kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och bröstarvingarna har ingen rätt att få ut sin laglott efter den först avlidna föräldern, utan får en rätt till efterarv efter den sist avlidna föräldern istället. Ifall er fars fru inte är er mor gäller istället följande: Du och din bror är att anse som särkullbarn, dvs. att ni inte är gemensamma barn till er far och hans fru vid dödsfallet. Särkullbarnen har alltid en rätt att få ut sin laglott efter förälderns död, såvida särkullbarnet inte efterger sin rätt till förmån för den efterlevande maken och därmed får rätt till efterarv vid den efterlevande makens död istället. Att det finns ett testamente kan aldrig kränka särkullbarnens rätt, utan testamentet blir gällande enbart i den del en sådan kränkning inte sker. Att er far angett i testamentet att han vill att ni ska få ut arvet efter den sist avlidne maken hindrar inte er juridiskt från att utkräva er laglott, men eventuellt hindrar det er moraliskt. Ifall ni inte har pengar att lösa ut din bror med kan man upprätta ett skuldebrev, sälja fastigheten, eller utge honom värdet ur övrig egendom. ____ "Eventuell substitutegendom skall vara undantagen från makes eller sambos övertaganderätt enligt äktenskapsbalken 11 kap 8§ resp. sambolagen 16 §." En substitutegendom är något som ersatt en tidigare egendom, t.ex. pengar efter en försäljning, eller en bil som köpts för pengarna från försäljningen. Det är alltså samma egendomsmassa, men i annan form. 11 kapitlet 8 § äktenskapsbalken och 16 § sambolagen stadgar att den make som har bäst behov av den gemensamma bostaden och bohaget (det som normalt finns inne i bostaden) ska få det på sin lott vid bodelningen. Meningen i testamentet är ganska otydligt formulerad, men jag tolkar det som att det menas att pengar/saker som trätt istället för bostaden eller bohaget inte ska omfattas av övertaganderätten i 11 kapitlet 8 § äktenskapsbalken. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare