Information om arvsumma

När min mormor dog fick min mamma och min morbror dela på hennes arv. Om jag som barnbarn (men arvslös) vill veta hur mycket själva arvssumman var, kan jag på nåt sätt få reda på det?

Lawline svarar

Hej, Före arvsskiftet genomförs i enlighet med 20 kap. ärvdabalken (ÄB) en bouppteckning där man registrerar den avlidnes tillgångar och skulder, denna skall enligt 20:8§ ÄB sändas till Skatteverket för registrering. Genom insändandet till Skatteverket blir bouppteckningen en allmän handling vilken du har rätt att utan kostnad ta del av. För att få tillgång till bouppteckningen vänder du dig till Skatteverket och genom att studera bouppteckningen kommer du att kunna utläsa hur stort arv som din mormor efterlämnade. MVH
Anna NordlanderRådgivare