Stugan

Hej! Min man och jag är gifta sen 25 år tillbaka. Vi har vardera 2 särkullbarn. Inga gemensamma barn.Vi har ingen enskild egendom eller äktenskapsförord. Endast min man har lagfart på vår gemensamma sommarstuga. Vem blir rättslig ägare till stugan när min man dör? Är det jag, hans barn eller mina barn? Jag menar då inte det ekonomiska värdet, utan själva äganderätten.

Lawline svarar

Hej! Och tack för din fråga. Relevant lagstiftning är Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) Lagfart Eftersom du skriver att stugan inte är enskild egendom så är den giftorättsgods motsatsvis och detta betyder att frågan om vem som har lagfart saknar relevans. Stugan kommer därmed ingå i en eventuell bodelning efter din makes bortgång. Arvet Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver allt efter sin make. Undantaget är dock om den avlidne maken har särkullbarn, för då är särkullbarnen berättigade till arvslotten direkt, såvida särkullbarnen inte avstår från sin rätt (3:1 st.1 ÄB och 3:9 ÄB). Dina barn får vänta på arvet efter din bortgång. Stugan Särkullbarnen har rätt till sina arvslotter. Detta betyder inte nödvändigtvis att stugan måste säljas vid bodelningen eller att den tillfaller dem. Ni måste komma överens om hur ni vill lösa detta. Ingen av er har bättre rätt till stugan i det här läget utan ni får antingen avtala om stugans äganderätt eller så överlåter ni detta till skiftesmannen vid arvskiftet (23:5 ÄB) Hoppas mitt svar har klargjort rättsläget. Ni får gärna ställa följdfrågor om något är oklart. MvH Mitar Marjanovic
Mitar MarjanovicRådgivare