Efterarv vid testamente. Full äganderätt eller fri förfoganderätt

Två makar har ett gemensamt barn hustrun har 3 särkullbarn.Om hustrun dör först och särkullbarnen fått ut sin laglott och det i testamentet står maken ärver med äganderätt. Hur fördelas arvet när även maken dör?Kan särkullbarnen få ut efterarv? Samma fråga om det står förfoganderätt i testamentet?

Lawline svarar

Hej! Om det i testamentet står att den efterlevande maken ärver med den andra med +full äganderätt+ så betyder det att särkullbarnen inte får något efterarv om de redan har fått sin laglott. Om det istället står +fri förfoganderätt+ betyder det att den efterlevande maken fritt får disponera de testamenterade pengarna tills den personen dör. Då ärver särkullbarnen den del som testamenterades bort med fri förfoganderätt. Exempel vid fri förfoganderätt: Vardera make har giftorättsgods för 400 000 kr Laglotten för särkullbarnen är då 50 000 kr var (200 000/4) Resterade del 200 000 + 50 000 (gemensamma barnets laglott) ärver den efterlevande maken med fri förfoganderätt enligt testamentet. Av dessa 250 000 kr är särkullbarnens återstående del 50 000 kr var. Man beräknar då hur stor del av den efterlevande makens arv särkullbarnen kommer att få i efterarv. I det här fallet får de 50 000/650 000 = 1/13 var. Dvs. man dividerar särkullbarnens "återstående del" med den efterlevande makens totala förmögenhet och får då ett kvotvärde. Man bestämmer alltså en andel och inte ett fast belopp. Detta medför att efterarvet kan bli både större eller mindre än de 50 000 kr de hade ärvt direkt utan något testamente. Så om den efterlevande maken vid sin död har en total förmögenhet på 1 300 000 kr så ärver varje särkullbarn 1/13 av den. Dvs. 100 000 kr var i efterarv. Hoppas jag lyckades bringa klarhet i din fråga!
Oscar SundholmRådgivare