Indraget körkort grovt rattfylleri

hej jag dömdes för rattfylleri jag hade 1,6 promille i blodet nu undrar jag om jag kan få tillbaka körkortet.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det låter som att du har begått brottet grovt rattfylleri. Bestämmelsen om grovt rattfylleri återfinns i Lagen om straff för vissa trafikbrott i 4 a §. För detta brott kan man dömas till böter eller till fängelse i upp till två år. I samband rattfylleri tar transportstyrelsen allt som oftast beslut om att återkalla gärningsmannens körkort. Om transportstyrelsen bestämmer sig för att återkalla någons körkort beslutar de även under hur lång tid som personen i fråga skall vara av med sitt körkort. Detta kallas för spärrtid och den kan vara mellan en månad upp till tre år. Vid grov rattfylla skall spärrtiden vara minst ett år. Transportstyrelsen kan även besluta om att villkorligt återkalla någons körkort. Det innebär att personen i fråga enbart får framföra fordon som är utrustade med alkolås. Svaret på din fråga är alltså att du kan få tillbaka ditt körkort när den så kallade spärrtiden har gått ut. Alternativt att Transportstyrelsen bestämmer att du får behålla ditt körkort under förutsättning att du använder alkolås. Länk till Lagen om vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare