Återkallelse av testamente

Jag är en ensamstående man och funderar på att skriva ett testamente ifall eftersom jag, i händelse av min bortgång, skulle vilja att mina systersöner får en hel del av mina tillgångar samt att jag skulle vilja skänka en del till välgörenhet. Dock räknar jag med att jag själv kommer att skaffa fru och barn i framtiden, och om/när så händer så vill jag naturligtvis att mina framtida barn ärver mig. De villkor jag vill ha i mitt testamente nu gäller alltså bara i min nuvarande situation som ensamstående utan barn. Kan man skriva ett testamente men lägga in ett villkor att det bara gäller så länge inga bröstarvingar finns? Eller, måste jag skriva ett nytt testamente när jag själv skaffar barn eller gifter mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Om du vill skriva ett testamente efter din nuvarande situation och ha som villkor att det gäller så länge inga bröstarvingar finns är det vissa villkor som ska vara uppfyllda. Ett testamente ska upprättas skriftligen och bevittnas med två vittnen. Vittnena behöver inte veta vad testamentet innehåller. Detta är huvudregeln för upprättande av testamente och det stadgas i ärvdabalken (ÄB) 10 kap. 1 §. Om du sedan vill ändra på förutsättningarna genom att skriva att det gäller även fast bröstarvingar finns kan en återkallelse av testamentet göras. Sådant stadgas i ÄB 10 kap. 5 §. En återkallelse kan ske helt formlöst men den kräver en tydlig viljeyttring från dig som visar att testamentet inte ska gälla. Således skulle även en muntlig återkallelse kunna vara möjlig. Det viktiga är att du tydligt ger tillkänna att testamentet inte längre är ett uttryck för din yttersta vilja. Testamentet ska ges den tolkning som överensstämmer med din vilja, vilket framgår av ÄB 11 kap. 1 §. Om ovanstående uppfylls saknar förordnandet verkan. Det finns olika sätt att återkalla ett testamente. Det kan bli tal om att upprätta ett nytt testamente eller vidta åtgärder med handlingen, exempelvis överkorsa texten. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare