Klander av testamente

Min bror avled (nov 2011), han var ogift och hade inga barn. Vår mor och far lever. Han har testamenterat allt till vår ena kusin. Testamentet upprättades i mars 2011. Då han fick återfall i cancer. Vi har anledning att tro att kusinen starkt påverkat honom(med löfte om hjälp av olika slag) att testamentera hus och all egendom till sig. Han var under denna period deprimerad och svårt sjuk i omgångar. Vilken möjlighet har vi att klandra testamentet? Hur kostsamt är en process?

Lawline svarar

Hej, Arvinge som vill klandra ett testamente ska göra detta inom sex månader från det att han eller hon blivit delgiven testamentet ÄB 14:4-5. Klandergrunder för ett testamentes finns i 13 kap. ÄB. Grunden som främst verkar aktualiseras i ditt fall är 13:3§ vari det stadgas att en klandergrund är att någon genom missbruk av testatorns ”oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning” har förmått denne att upprätta det aktuella testamentet. Denna grund förutsätter dels att testatorn faktiskt har befunnit sig i ett sådant tillsstånd som beskrivs i lagtexten och dels att att någon på ett otillbörligt vis har utnyttjat detta tillstånd till att förmå testatorn att upprätta det klandrade testamentet. Bevisbördan för att situationen har varit sådan att testamentet ska ogiltigförklaras ligger hos den som väcker klandertalan. Talan angående klander av testamentet väcker du hos närmsta tingsrätt och kommer enbart att kosta dig ansökningsavgiften (ca. 400 kr) plus evetuella kostnader för ett juridiskt ombud. Med vänlig hälsning,
Anna NordlanderRådgivare