Testamente när bröstarvingar inte finns

Jag är en kvinna utan bröstarvingar. Jag har en syster. En halvbror är avliden men syskonbarn finns. Min fråga: Är det något som lagligen hindrar att jag genom testamente fördelar mina tillgångar på sätt som jag själv önskar?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det är endast bröstarvingar som har laglig rätt till en viss andel av ett arv (laglott), annars kan man förordna om sina tillgångar på det sätt man önskar genom testamente. Skriver du inget testamente ärver din syster hälften av tillgångarna och hälften går till din brors barn, vilket kan utläsas ur 2:2 § 2 st. ärvdabalken. Lever någon av dina föräldrar ärver de dock i första hand enligt 2:2 § 1 st. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Är du gift finns vissa regler om makes arvsrätt i 3 kap. ärvdabalken som måste följas, men annars kan du testamentera dina tillgångar efter eget önskemål. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare