FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2005

Kan man välja vem som ska ärva?

Är det möjligt att få välja vem som ska få ärva ens tillgångar?

Lawline svarar

Om en förälder avstår från sitt arv måste detta bland annat vara ett villkorslöst avstående. Om avståendet sker till samtliga barn (barnbarn) anses detta vara villkorslöst. Man kan alltså inte avstå endast till förmån för ett av flera barn. Ett arvsavstående har tidigare gjorts i första hand för att minska arvsskatten. Arvsskatten och gåvoskatten är numera slopad. I ditt fall kan du i stället ge det ena barnet en gåva och bestämma att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv.
Rådgivare