Arv av skulder från utlandet

Kan man ärva skulder från en person (med svenskt och franskt medborgarskap) som är bosatt i Frankrike och har skulder i Frankrike??

Lawline svarar

Hej! Enligt svensk rätt kan man inte ärva skulder. Detta innebär i praktiken att om det inte finns några pengar kvar i dödsboet så innebär inte detta att de som har innestående krav på dödsboet kan kräva dig eller någon annan arvtagare på pengar. Det finns ett undantag om arvskifte redan genomförts och det sedan upptäcks obetalda skulder. I detta fall kan man bli återbetalningsskyldig för det som man har mottagit som arv, se ärvdabalkens 21:a kapitel 4-6 §§ (https://lagen.nu/1958:637#K21). Nu rör det sig dock om Frankrike och det innebär att fransk rätt är tillämplig. De allra flesta länder tillåter inte arv av skulder, och av den information jag har funnit verkar det inte heller som att Frankrike tillåter detta. I praktiken borde detta dock inte vara något problem eftersom du bor i Sverige och därmed faller under svensk jurisdiktion. Detta innebär att du inte måste följa något annat än svensk lag så länge det inte finns några internationella överenskommelser om något annat, vilket det inte gör i det här fallet.
Leo AnderssonRådgivare