Preskriptionstid skadestånd

Hej! Jag har en rättegång som väntar. Det är ofredande och offret vill ha skadestånd. Preskriptionstiden för ofredande var 2 år men hur gäller det med skadeståndet? Om jag nu inte känner för att gå på rättegången eller betala skadeståndet? Hela grejen är felaktig men jag har inte mycket mer jag kan göra just nu än att försöka skippa rättegång och betala "offret"

Lawline svarar

Hej! I 35 kapitlet 1 § brottsbalken finns en sammanställning av preskriptionstider. Preskription inträder inte om den misstänkte har erhållit del i åtal innan preskriptionstiden gått ut. Detta innebär att om du åtalats inom preskriptionstiden kommer den inte att löpa ut, även om dom fallet efter att den skulle ha löpt ut. När det gäller skadestånd preskriberas de enligt preskriptionslagen som vanliga civilrättsliga fordringar. Där är huvudregeln att en fordran preskriberas efter 10 år. Min rekommendation är att du ändå går på rättegången. Kom ihåg att det är åklagaren som har bevisbördan och denne måste göra det "ställt utom rimligt tvivel" att du begått de handlingar som du åtalats för. Lycka till! Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Länk till preskriptionslagen: https://lagen.nu/1981:130 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare