Förskott på arv av pengar samt framtida justering av det nominella beloppet

Vi har för avsikt att låna ut 35000:- till en av våra döttrar för husköp.Hennes sambo lånar lika mycket av sina föräldrar.Båda har varsina två syskon. Vi har inte för avsikt att kräva tillbaka pengarna förutom om dom skulle gå isär.Hur gör man det rättvist för syskonen om det ska regleras vid vårt frånfälle.Började med att formulera att det ska omräknas till den tidens penningvärde men är osäker på om det är rätt formulering.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Gåvor som en arvlåtare under sin livstid gett en bröstarvinge presumeras utgöra förskott på mottagarens arv efter arvlåtaren och ska avräknas från mottagarens lott. Detta är en presumtionsregel och gäller inte om något annat har föreskrivits vid gåvans fullbordande eller om det framgår av omständigheterna att något annat var avsett. Detta enligt 6 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB). Vidare gäller enligt 6 kap. 3 § ÄB att avräkningen av förskottet ska göras efter egendomens värde vid mottagandet, om inget annat har föreskrivits att gälla. Om ni ”lånar ut”, dvs. i detta fall skänker, er dotter 35 000 kr kommer detta att ses som ett förskott på hennes arv efter er båda eller, om bara en skänker pengar, efter den av er som skänker pengarna. Ni kan givetvis, för klarhetens skull, skriftligen förklara att gåvan utgör ett förskott på dotterns arv. Detta för att i framtiden slippa bevissvårigheter. Utgångspunkten vid avräkningen av förskottet är, som sagt, att detta sker med det nominella värdet, dvs. 35 000 kr, oavsett hur lång tid som förflutit från det att gåvan fullbordades till dess att arvet föll. Ni kan även självklart reglera att det nominella värdet vid avräkningen ska justeras efter lämpligt index. Då torde rättvisheten öka vid en framtida fördelning av arvet mellan bröstarvingarna. En lämplig justering av det nominella beloppet som gör att avräkningen blir mer rättvis mot andra bröstarvingar är att justera beloppet för inflation. Detta kan lämpligen göras med konsumentprisindex (KPI), som är ett mått för prisutvecklingen mellan olika år. För att allting ska bli så korrekt som möjligt råder jag er att kontakta en verksam jurist att hjälpa er med upprättandet av gåvobrevet och ett eventuellt testamente som reglerar frågan. Jag hoppas detta besvarade era funderingar. Annars är ni välkomna med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare