Trafikförsäkringsavgiftskrav p g a avställningsanmälan inte mottagits av Transportstyrelsen.

Har fått en fet räkning från trefiksäkerhetsföreingne för att datan inte fungerade med e-legitimation samt att avställningsbeviset inte kom fram till dem har man någon chans att få rätt mot denna bjässe???

Lawline svarar

Hej, Trafikförsäkringsföreningen har enligt 34 § trafikskadelagen rätt att ta ut trafikförsäkringsavgift för alla oförsäkrade fordon som är inregistrerade i Sverige med undantag för de fordon som är avställda (se https://lagen.nu/1975:1410#P34S1). Enligt förordning (2001:650) om vägtrafikregister 8 kap 2 och 3 §§ blir ett fordon avställt först då Transportstyrelsen mottagit en fullständig anmälan om avställning (https://lagen.nu/2001:650#K8P1S1). Av din fråga är det svårt att utläsa närmare vad som gick fel när fordonet skulle avställas. Min rekommendation är att du tar kontakt med Transportstyrelsens respektive Trafikförsäkringsföreningens kundtjänster för att diskutera saken. Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare