Testamente till dödsbodelägare

HEJ! Om en gåva via testamente går till en dödsbodelägare ska då värdet på den räknas av vad gäller ev pengar som finns i dödsboet? MVH Sabina

Lawline svarar

Hej! Man har en laglig rätt att testamentera bort hälften av sin egen egendom till vem man vill, det kan vara en dödsbodelägare. De som har rätt att ärva från personen har enbart rätt att ärva hälften av vad som finns i kvarlåtenskapen enligt 7 kapitalet 1 paragrafen ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Finns det inget testamente så ärvs självklart allting. Skulle testamentet omfatta mer egendom än hälften av kvarlåtenskapen så ska det räknas bort från dödsboet. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare