Testamente

Hustrus arvsrätt när den avlidne har syskon. Fråga maa svar fr Lina Radovic 21-11-2011 att min hustru ärver all min egendom när jag dör o att mina syskon ärver hälften av boet efter min hustru. Om jag vill undvika att mina syskon får ärva hälften av all egendom efter min hustru. Hur gör jag? Kan jag skriva något nu, medan jag lever? Kan min hustru sälja stugan efter min död eller överlåta äganderätten, till sina barn? Inbegrips hustruns banktillgodohavanden i mina syskons hälftenrätt?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Du kan reglera hur du vill att arvet efter dig skall fördelas genom att upprätta ett testamente. Det finns ingenting som hindrar dig från att testamentera all din egendom till din hustru och således förhindra att dina syskon ärver efter dig när hon går bort. De enda som inte kan göras arvslösa genom testamente är bröstarvingar. Ett testamente skall enligt huvudregeln upprättas skriftligen med två vittnen. Testamentet skall undertecknas av dig i vittnenas närvaro. Sedan skall även vittnena skriva under testamentet. Reglerna om testamente finner du i Ärvdabalken (ÄB) och huvudregeln finns i 10 kapitlet 1 § ÄB. Enligt 10 kap 4 § finns det vissa krav på vittnena. Vittnen skall vara över 15 år, får inte vara maka/make eller nära släkting till dig samt att vittnet inte får vara en av de som du testamenterar till eller nära släkting till en av de. Att upprätta ett testamente är det säkraste sättet att se till att din kvarlåtenskap fördelas på det sätt som du önskar. Din hustru kan förvisso exempelvis sälja stugan eftersom hon ärvt efter dig med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon kan göra vad hon vill med egendomen förutom att testamentera bort den. Faktum kvarstår dock att när hon avlider kommer den kvarlåtenskap hon har att delas mellan hennes och dina arvingar. Dessutom finns det regler om att din hustru efter din död inte får, utan tillbörlig hänsyn till dina arvingar, orsaka väsentlig minskning av sin egendom. Detta framgår av 3 kap 3 § ÄB. (Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637) Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare