Fullbordad gåva ingår inte i dödsboet

Min farbror gav mig 1200000.- som sattes in på mitt konto i hans närvaro på banken 100701.Nu är han död och min halvbror har ordnat ett testamente där min farbror testamenterar beloppet som jag fick till mig och min bror.Kan han testamente göra att jag måste ge min bror 600000:-?Testamentet är bevittnat Det är dock upprättat oktober 2010.

Lawline svarar

Hej Göran! I ärvdabalken (ÄB) 9:1 första meningen ( https://lagen.nu/1958:637 ) så sägs att man genom testamente kan bestämma om sin kvarlåtenskap. Detta kan läsas motsatsvis så att man inte kan testamentera om det man inte äger. Det är även en allmän rättsprincip att man inte kan avtal eller testamentera om någon annans tillgångar. De 120 000 kronorna som din farbror gav dig är en fullbordad gåva då tradition skett i och med att pengarna överfördes till ditt konto. Din farbror kunde inte testamentera bort något som du ägde vid dödsfallet. Du kommer därför inte att behöva ge några pengar till din bror. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare