FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/09/2006

Böter - Eu-moped med trasig framlykta

Hej Lawline! Min fråga gäller min son som är 15år. En kväll ringde en polisman och berättade att han hade stoppat min son på en moped som hade ett trasigt framlyse. Han upplyste mig om det olämpliga i detta, men han sade också att sonen skulle klara sig utan böter denna gång. När sonen kom hem så hade han med sig ett inbetalningskort på 1000kr, alltsö böter. Jag ringde upp polisen och frågade hur det kunde komma sig. Jag fick svaret att sonen inte var mottaglig för hans påpekande om hur olämpligt det var att köra utan lyse så därför hade han ändrat sig angående böterna. Får man göra så? Hur mycket är böterna för att köra utan lyse på en EU moped?

Lawline svarar

Hej Sivert! En polisman har rätt att ge ut böter vid mindre förseelser på plats, bland annat som i det aktuella fallet en mopedist med en klass 1 Eu-moped tagits utan fungerande framlykta. Polisen väljer ofta att inte bestraffa slika föreseelser av unga människor, då det ofta är tillräckligt med en tillrättavisning för att upprätthålla lagen. I detta fall har dock polisen ändrat sig, vilket också klart ligger inom ramen för den enskilde polismannens kompetens. Bötesbeloppet är 1000kr om det är kväll/gryning/skymning, och halverat om mopedisten tagits på dagen. Det verkar därför som Er son tagits på kvällen med dåliga siktförhållanden. Ni har dock haft tur i ett avseende, då bötesbeloppen höjs från och med 1 oktober, till 1600/800kr beroende på vilka siktförhållande som förelegat vid föreseelsens inträffande. Information om detta finner Ni på www.polisen.se där Ni enkelt kan använda sökfunktionen för att finna liknande information.
Rådgivare