Makes begäran att behålla sitt giftorättsgods

Hej! Jag undrar lite över ÄktB 12:2. Den säger "Vid bodelning med anledning av en makes död skall, om den efterlevande maken begär det, vardera sidan som sin andel behålla sitt giftorättsgods." Låt oss säga att min make dör. Jag har ett giftorättsgods på 200 000 och han har ett på 50 000 kr. Om jag följer 12:2, innebär det att mannens 50 000 kr skall fördelas som arv? Hur fördelas detta arv? Om vi har barn, får jag som maka ärva dessa 50 000 enligt ÄB 3:1 trots att jag valt att följa ÄktB 12:2? Eller tillfaller dessa 50 000 kr till våra gemensamma barn direkt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om du, vid händelse av din makes död, väljer att åberopa jämkning enligt 12 kap. 2 § äktenskapsbalken kommer det nettogiftorättsgods som är hänförligt till din man att utgöra hans kvarlåtenskap. Denna kvarlåtenskap ska sedan fördelas genom arv.

Det är då, precis som du säger, du som enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) ärver detta, så länge som din man inte har några särkullbarn, dvs. barn som inte är gemensamma mellan honom och dig. Av frågan uppfattar jag det dock så, att ni endast har gemensamma barn.

Era gemensamma barn kommer inte att ärva något i och med din mans död, utan de kommer att ha en rätt till efterarv som aktualiseras i och med ditt frånfälle, om de då är i livet. Detta framgår av 3 kap. 2 § ÄB.

Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare