Klandertalan mot testamente

Hej! Min far och hans hustru skrev äktenskapsförord när de gifte sig 1975. År 2004 skrev de inbördes testamente. Jag har ansledning att tro att min far då inte var frisk.Han låg under en tid på sjukhus och var mycket dålig. Finns det möjlighet att ta upp detta.

Lawline svarar

Hej, Som arvinge kan man inom sex månader från delgivningen av testamentet väcka klandertalan mot testamentstagare. Grunder för klandertalan kan vara att formkraven inte uppfyllts eller att den avlidne inte är behörig att upprätta ett testamente. Om testamente upprättats under psykisk störning kan detta vara en grund för klandertalan. Den psykiska störningen kan vara tillfällig genom exempelvis ett självförvållat rus eller permanent. Avgörande om testamentet ska ogiltigförklaras är om den psykiska störningen påverkat testamentets innehåll. Stämmer testamentet överens med den avlidnes vilja är inte psykisk störning grund för klandertalan. Det är den som klandrar testamentet som har att bevisa att en psykisk störning förelegat och att den påverkat testamentets innehåll. Ytterligare grund för klander är om den avlidne lurats eller tvingats upprätta ett testamente eller att någon utnyttjat dennes oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning. Även i detta fall är det upp till den som klandrar testamentet att bevisa detta. Vänligen
Sara SRådgivare