Kan vem som helst vara testamentsvittne?

Hej! Det finns ett Testamente efter A med B och C som Testamentstagare. Testamentet är bevittnat av Barnbarn till B (B:s barn har gått bort) och syskonbarn till C. Är detta giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Den aktuella bestämmelsen hittar du i 10 kap. 4 § ärvdabalken (ÄB). Du kan själv läsa bestämmelsen här: https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1. I det aktuella lagrummet stadgas att de som utses till testamentsvittnen inte får vara under femton år och inte heller pga. en psykisk störning sakna insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Testamentsvittnena får inte heller vara make/maka till testatorn eller släkt i rätt upp- eller nedstigande led eller svågerlag till honom. Slutligen sägs att de inte heller får vara syskon till testatorn. I bestämmelsens andra stycke sägs att man inte får vara testamentsvittne om förordnandet avser en själv. I det aktuella fallet utesluter det B och C som testamentsvittnen. Det är också uteslutet att vara testamentsvittne om man är make/maka,syskon, släkt i rätt upp- eller nedstigande led eller svågerlag till den förordnandet avser (dvs. till B & C i detta fall). Förbudet att använda någon som vittne när förordnandet är till förmån för honom själv eller de ovan uppräknade personerna innebär inte att testamentet blir ogiltigt i sin helhet utan det gör endast testamentet ogiltigt i denna del. Detta framgår av 13 kap. 1 § ÄB. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Skriv gärna igen om du har fler frågor. Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare