Vittne vid upprättande av testamente

Min faster vill testamentera till min son. Kan min sambo bevittna min fasters namnteckning i testamentet?

Lawline svarar

Hej! Samtliga formkrav för ett giltigt testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) För att ett testamente ska vara giltigt krävs enligt ÄB 10 kap. 1 § att det upprättats skriftligen. Vidare ska två vittnen närvara samtidigt för att bevittna testatorns namnteckning samt själva bestyrka handlingen med sina namn. Det är viktigt att de två vittnena är medvetna om att det är ett testamente de bevittnar, det krävs dock inte att de känner till testamentets innehåll. Enligt 10 kap. 4 § får vittnena inte vara släkt med testatorn och inte heller beröras av testamentet eller på annat sätt ha intresse i kvarlåtenskapen. Sammanfattningsvis kan konstateras att din sambo kan bevittna din fasters testamente förutsatt att hon (sambon) inte är mor till din son eller på annat sätt berörs av testamentet. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare