Formkrav vid upprättande av testamente

Hej, jag funderar på att skriva mitt testamente. Gör det någon skillnad i juridisk tyngd om jag exempelvis skriver ihop det hemmavid och låter ett par grannar bevittna det jämfört med om jag går till en jurist?

Lawline svarar

Hej! Samtliga formkrav för ett giltigt testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) För att ett testamente ska vara giltigt krävs enligt ÄB 10 kap. 1 § att det upprättats skriftligen. Vidare ska två vittnen närvara samtidigt för att bevittna testatorns namnteckning samt själva bestyrka handlingen med sina namn. Det är viktigt att de två vittnena är medvetna om att det är ett testamente de bevittnar, det krävs dock inte att de känner till testamentets innehåll. Enligt 10 kap. 4 § får vittnena inte vara släkt med testatorn och inte heller beröras av testamentet eller på annat sätt ha intresse i kvarlåtenskapen. Sammanfattningsvis kan konstateras att ett testamente du upprättar själv med dina grannar som vittnen och som uppfyller alla formkrav har samma legala giltighet som ett testamente upprättat av en jurist. Jag vill dock understryka att du kan behöva förstå innebörden av termer som särkullbarn, enskild egendom, fri förfoganderätt och full äganderätt för att vara säker på att efterlevande ska förstå exakt hur du vill ha det. Är dina förhållanden det minsta krångliga råder jag dig därför att anlita en jurist. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare