Fördelning av arv

min mor vill göra ett testamente med fördel till mig. Min mor är omgift och har 1 dotter med en man. jag och min bror är då särkullebarn i deras förhållande. kan min mor genom testamente ge arv med fördel till mig gentemot min halvsyster och min bror?

Lawline svarar

Hej, Teoretiskt sett kan din mor disponera sin kvarlåtenskap i testamentet som hon vill med beaktande av vissa inskränkningar. Bröstarvinge, i detta fall du, din bror och din halvsyster, har alltid rätt att efter begäran få sin laglott, vilket motsvarar halva arvslotten. Summan av bröstarvingarnas lotter utgör halva kvarlåtenskapen och den andra halvan kan din mor därmed fördela fritt. Laglotten utfaller dock inte automatiskt utan förutsätter att varje bröstarvinge som vill ha sin laglott begär jämkning av testamentet. Begäran om jämkning ska framföras inom sex månader från det att bröstarvingen blev delgiven testamentet. För att göra detta tydligt kommer här ett exempel: Din mors kvarlåtenskap är 300 000. Din mor efterlämnar sig tre barn och deras arvslott skulle då bli 1/3 (100 000). Varje bröstarvinge har rätt till halva arvslotten vilket gör att barnens arvlott istället blir 1/6 (50 000). Skulle din mor i ett testamente tilldela dig hela kvarlåtenskapen (300 000) kan hela summan bli din. Om din bror och din halvsyster begär jämkning av testamentet kan de få ut sin respektive laglott 1/6 (50 000). Vänligen
Sara SRådgivare