Datum när preskriptionstiden börjar räknas för CSN-lån

I Preskriptionslagen 1981:130 anges att skulden (i detta fall CSN) 10 år efter tillkomsten. När är detta? När den sista låneutbetalningen skedde eller när första avin för betalninga av ränta och kapital skickades ut eller annat datum. Vore tacksam för ett förtydligande.

Lawline svarar

Hej! För CSN-lån så är det när hela lånet är utbetalat, alltså när sista utbetalningen sker som man börjar räkna preskriptionstiden. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare