Rangordning av arvtagare i testamente

Angående testamente, Kan man rangordna flera olika arvtagare för att gardera sig i fall den tilltänkta mottagaren inte längre lever? Exempelvis, X skall gå till i första hand Y, i andra hand Z, ... Bör man då anteckna något i stil med "att arvtagares arvingar ej får träda istället för denne om arvtagaren är oförmögen eller avstår att ta emot arvet" för att upplägget skall bli korrekt? Hälsningar, Jonas

Lawline svarar

Hej! Ja det går att rangordna arvtagare i ett testamente. Om du har barn kan du däremot inte testamentera bort deras laglott som är hälften av arvslotten enligt 7:1 ÄB (se https://lagen.nu/1958:637) Det kan vara bra att skriva något i stil med din formulering för att förtydliga din vilja. Det är bra att vara så specifik som möjligt i formuleringen så det inte blir några missförstånd. I övrigt ska ett testamente enligt 10:1 ÄB upprättas skriftligen och med två vittnen för att vara giltigt. Hoppas svaret varit till hjälp Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare