Samboavtal och inbördes testamente

Jag är sambo, vi har ett samboavtal där vi avtalat bort sambolagens regler om bodelning. Samtidigt vill vi båda att i händelse av den enes död så skall all kvarlåtenskap (utöver laglott för ev bröstarvinge, vi väntar barn) tillfalla den efterlevande sambo med fri förfoganderätt. Vi skall därför skriva ett inbördes testamente med denna innebörd. Står samboavtalet och det inbördes testamentet på något sätt motstridigt varandra? Om vi separerar, gäller då samboavtalet så som det är skrivet? Och vad händer med giltigheten i testamentet om samboskapet upphör utan dödsfall? Gäller då ev tidigare upprättade enskilda testamenten? Tack.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Ett samboavtal behöver inte stå i strid med ett inbördes testamente. Samboavtalet får ju endast betydelse om samboskapet upphör medan testamentet får verkningar om den ena parten avlider. Samboavtalets giltighet påverkas alltså inte av att ni skriver ett inbördes testamente, men däremot upphör det inbördes testamentet inte automatiskt att gälla om ni flyttar isär. Testamentet måste således återkallas, förstöras eller så måste du/ni på annat sätt tillkännage att förordnandet inte längre är uttryck för din/er yttersta vilja (10:5§ Ärvdabalk, se https://lagen.nu/1958:637#K10P5). Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare