Testamentets giltighet vid bortgång av testatorns vittne/vittnen

Hej.. Om testators vittne/vittnen avlider, gäller testamentet då? Tack, tack.

Lawline svarar

Hej För att ett testamente ska vara giltigt krävs bl.a. att det bevittnats (Ärvdabalken 10kap. se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Något krav på att vittnet/vittnena ska vara vid liv vid testatorn bortgång ställs inte. Något sådant nämns inte heller i i Ärvdabalken 13 kap. som berör testamentets ogiltighet. Svaret på din fråga blir därför att testamentet är giltigt även om ett eller båda vittnena avlidit vid tiden för testatorns bortgång. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare