Orubbat bo och särkullbarns arvsrätt

Vi upprättade ett testamente som sambos,då vi har särkullbarn och vill sitta i s.k orubbat bo vi vill att samma ska gälla nu som gifta, behöver vi skriva nytt testamente?

Lawline svarar

Hej, utan att ha sett testamentet är det så klart svårt att uttala sig om vad som gäller. Men om tanken med det gamla testamentet var att ni skulle sitta kvar i orubbat bo, det vill säga att efterlevande make skall ha fri förfoganderätt över den andre makens egendom, så gäller detta gifta par enligt lag ( https://lagen.nu/1958:637#K3P1 ). Testamentet ger således efter giftermålet uttryck för något som redan garanteras er genom lag. Dock går det inte att via testamente inkräkta på särkullbarns arvsrätt, enligt samma lagrum. Avlidne makes bröstarvinge som inte är bröstarvinge till efterlevande make har alltid rätt att om denne vill få ut sin del av arvslotten vid dennes förälders död, men kan avstå denna arvslott enligt 3 kap 9 § ÄB ( https://lagen.nu/1958:637#K3P9 ). Om arvingen avstår från arvet får denne rätt att ärva vid efterlevande makes död istället och efterlevande make får då stå kvar med hela egendomen i s.k. orubbat bo. Skulle arvingen istället kräva ut sin arvslott har denne rätt till det enligt lag. Som mer konkret svar på din fråga vill jag alltså mena att ett nytt testamente inte behöver upprättas då ni som gifta redan har den garantin som ni vill uppnå med testamentet. Med vänlig hälsning Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare