Fråga om testamente och arv

Hej, Min farmor har skrivit ett testamente och all hennes egendom har hon testamenterat till mig som är hennes enda barnbarn. Min pappa var hennes enda barn men har gått bort. Min styvmamma alltså min pappas andra hustru påstår att hon har rätt att ärva hälften efter min farmor trots att hon inte är omnämnd i min farmors testamente. Min styvmamma motiverar det hela så att min pappa skulle ärva min farmor åtminstone till hälften och nu har hon den rättigheten. Stämmer detta? Är min farmors testamente i så fall ogiltigt? Min farmor har alltid haft dålig kontakt med min styvmamma och därför skrev hon testamente efter min pappa död att jag ska ärva allt efter henne.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken (ÄB). I 7 kap 1 § anges att bröstarvingar är de enda som har rätt till hälften av kvarlåtenskapen trots att det finns testamente som säger annat. Bröstarvingar är barn till arvlåtaren, eller barnbarn om barnet också avlidit. Detta innebär att du även utan testamentet skulle vara den enda arvingen. Nu finns det dock ett testamente som säger att du ska ärva all kvarlåtenskap. De enda som kunnat rubba testamentet hade varit eventuella syskon till din pappa eller barn till dem respektive dina syskon. Din styvmor har ingen rätt till arvet efter din farmor. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare