Testamentera bostadsrätt

Jag är på väg att införskaffa en bostadsrätt och kommer att ha min styvpappa som borgenär. Hur kan jag ordna så att han får lägenheten om jag skulle dö? Vill ju inte att det ska kunna vara någon diskussion alls om vem som får den och vill ju inte eventuellt lämna honom med en massa skulder.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eventuella skulder som finns vid ditt dödsfall ska i första hand betalas av dödsboet. Om dödsboets medel inte räcker till ska borgensmannen gå in och betala de skulder som hans åtagande täcker. I detta fall endast vad gäller eventuella kvarvarande skulder för bostadsrätten. Om du vill säkra din styvpappas rätt till bostadsrätten vid ditt eventuella dödsfall bör du skriva ett testamente. Det finns en del saker att tänka på som jag tänkte beskriva här nedan. För att få upprätta ett testamente måste man vara över 18 år gammal, 9 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). En ägare till en bostadsrätt måste godkännas av bostadsrättsföreningen, enligt 6 kap 1 § Bostadsrättslagen (BRL). Det gäller även när överlåtelse sker genom testamente, se 6 kap 2 § BRL. Din styvpappa måste alltså godkännas som medlem av din bostadsrättsförening för att få utöva bostadsrätten. Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten är halva arvslotten, det vill säga hälften av det du lämnar i kvarlåtenskap. Det innebär att om du får barn under tiden, och bostadsrätten utgör mer än hälften av värdet av kvarlåtenskapen, kommer dina barn ha rätt till den delen som överskjuter hälften. Då kan alltså din styvpappas rätt rubbas till viss del. Det kan vara lämpligt att skriva in i testamentet att din styvpappas andel i bostadsrätten beror på hur stor del av lånet som är kvar. Om du betalat av hela lånet finns det ju inte längre en risk för honom som borgenär. Jag rekommenderar dig att ta professionell hjälp med att upprätta ditt testamente. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare