Inbördes testamente giltigt?

Är skild men har ett inbördes testamente tillsammans med min fd make. Detta skrevs efter skilsmässan. Han är nu omgift. Gäller detta testamente fortfarande eller ärver hans nya hustru allt efter honom?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Ett inbördes testamente är egentligen två testamenten i ett med två personers förordnanden. Varje testator kan fritt återkalla eller ändra sitt eget förordnande, vilket regleras i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Testamenten kan återkallas genom att upprätta ett nytt testamente, förstöra testamentet eller på annat sätt otvetydigt tillkännage att testamentet ej längre är uttryck för testators yttersta vilja. Om någon genom ensidig återkallelse eller ändring av inbördes testamente väsentligt rubbat förutsättningarna för det ömsesidiga förordnandet, är han förlustig sin rätt på grund av testamentet. Detta framgår av 10:7§ ärvdabalken och är till för att skydda den testator som inte gjort några ändringar av ett inbördes testamente. Den som återkallat/ändrat sitt eget förordnande och därigenom väsentligt rubbat förutsättningarna för det ömsesidiga förordnandet, kan alltså själv förlora sin rätt på grund av testamentet. Svaret på din fråga är således att ert inbördes testamente gäller i sin ursprungliga form tills dess att någon av er väljer att återkalla eller ändra sitt förordnande. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare