Regler om arvsrätt och testamente när svenska medborgare bor utomlands

Hej! Jag och min fru bor i Tyskland, svenska medborgare. Vi har vardera tva vuxna barn sedan tidigare äktenskap; alla svenska medborgare. Tre av dem bosatta i Sverige; ett i Tyskland. Vi äger ett hus i Tyskland, inga tillgangar i Sverige. Vi vill nu upprätta ett testamente där vara respektive barn far ut sitt arv först efter att vi bada gatt bort. Efter vilket lands lagar lyder arvsrätt respektive testamentsutformning; Tysklands eller Sveriges?

Lawline svarar

Rätt till arv efter svensk medborgare bedöms enligt svensk rätt, även om han eller hon inte hade hemvist i Sverige, 1 § lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo, se https://lagen.nu/1937:81. Svensk arvsrätt gäller alltså. Testamente ska anses giltigt till formen, om testamentet uppfyller vad som i det hänseendet föreskrives i lagen på den ort där testamentet upprättades eller den ort där testator vid upprättandet eller vid sin död hade hemvist, 4 § lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo, se https://lagen.nu/1937:81 Om testamentet avser fast egendom, t.ex. ett hus, ska testamentet också anses giltigt till formen, om testamentet uppfyller vad som i det hänseendet föreskrives i lagen på den ort där egendomen finns. Testamentet är alltså giltigt om det uppfyller formkraven enligt tysk rätt. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare