FrågaÖVRIGTTV-licens07/06/2011

Skyldighet att betala radio- och TV-avgift?

Hej! Min hemmavarande son som är 19 år, har sagt vid ett onyktert tillstånd. Att han är innehavare av en Tv. Radiotjänst kräver nu honom på avgift.Trots att han mailat dom och beskrivit hans trovärdighet vid samtalet. Han har ingen egen inkomst och ej heller Tv. Han ser och gör allt via Datorn. Så har dom rätt att begära in pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 2 a § i lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst är den som innehar en TV-mottagare skyldig att betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag. Med TV-mottagare menas teknisk utrustning som till för att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Eftersom du skriver att din son är hemmavarande blir 3 § aktuell. Där framgår att *endast en avgift* behöver betalas även om det skulle finnas fler än en TV-mottagare i hushållet. Detta innebär att om du redan betalar TV-avgift är det redan här uteslutet att din hemmavarande son ska betala ytterligare en avgift, förutsatt att hans eventuella TV-mottagare är avsedd att användas i innehavarens (ditt) hushåll. Du skriver emellertid att din son inte innehar någon TV utan att ”han ser och gör allt via datorn”. Det är dock inte uteslutet att också en dator kan vara utrustad med en TV-mottagare, och i så fall är givetvis även den avgiftspliktig. Om datorn inte har en TV-mottagare är såvitt jag förstår av dina uppgifter din son inte avgiftsskyldig. Vad din son härnäst måste göra för att undgå påminnelse- och tilläggsavgifter är att genast begära omprövning av beslutet om avgiftsskyldighet. En sådan begäran om omprövning ska ställas till Radiotjänst i Kiruna. Mitt råd är att din son begär denna omprövning via ett rekommenderat brev. Detta ska göras så snart som möjligt. Om det har gått mer än fyra veckor efter den dag då avgiften senast skulle ha betalats kommer bolaget endast att ändra sitt beslut om det anses uppenbart oriktigt (vilket är ett högt krav). Sammanfattningsvis är mitt svar att det är förståeligt att Radiotjänst begär betalning för TV-avgift eftersom din son själv uppgivit att han innehar TV. Eftersom dessa uppgifter dock är felaktiga (samt att ni verkar leva i samma hushåll) är han inte avgiftsskyldig och ska därför självfallet begära omprövning av beslutet. Hoppas att mitt svar varit till hjälp! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare