Särkullebarns rätt i förhållande till efterlevande make

Jag är så kallad särkullsbarn som ej haft någon kontakt med min mor.Vid hennes bouppteckning framkom att alla värdepapper och fastighet ägdes av maken.(Hon ägde inget)Bostaden inköptes några år efter deras giftemål hon har alltså bott där fram till sin död.Jag undrar om man kan åberopa dåltägandeskap?De hade två gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, Som särkullebarn har du rätt till arv efter din mor direkt och behöver inte "vänta ut" hennes efterlevande make enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 till skillnad från dina halvsyskon. Det du har rätt till är din del av din mors del av giftorättsgodset (hennes del utgörs av 1/2 av detta) och din del utgörs alltså av 1/3 av detta. Enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken utgörs giftorättsgodset av all egendom som inte är makarnas enskilda egendom https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Vad som är enskild egendom definieras i 2 § samma kapitel. Enskild egendom är 1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, 2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda, 4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda, 5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild. Om den egendom som din mors efterlevande make således "äger" inte faller in under kategorin enskild egendom har du alltså rätt till minst din laglott av detta (du förlorar också din rätt till hela arvslotten om din mor skulle fråntagit dig denna genom ett testamente, din rätt till laglott kvarstår dock även i detta fall). Din lag lott utgörs av 1/2 av arvslotten se 7 kap 1 § ÄB https://lagen.nu/1958:637#K7P1.
Martina BlombergRådgivare