FrågaÖVRIGTÖvrigt28/05/2011

Införandet av nöjdförklaring i asylrätten

Var hittar jag motiven till införandet av nöjdförklaring i asylrätten? alt. när infördes nöjdförklaringen i den asylrättsliga lagstiftningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När Migrationsverket beslutar att avslå en ansökan om asyl innebär det att personen ifråga inte har rätt till uppehållstillstånd i Sverige. Avslagsbeslutet kan antingen accepteras (personen nöjdförklarar sig) eller överklagas. Om personen nöjdförklarar sig kan beslutet inte överklagas eftersom det vinner laga kraft i samband med nöjdförklaringen. Har beslutet redan överklagats, och personen därefter nöjdförklarar sig så innebär nöjdförklaringen att överklagandeärendet avskrivs. Det är inte möjligt att ta tillbaka en nöjdförklaring. Reglerna om nöjdförklaring finns idag i 15 kap. 1-3 §§ Utlänningslagen (UtlL) Du hittar reglerna här: https://lagen.nu/2005%3A716#K15. Den lydelse som nu är gällande trädde i kraft den 31 mars 2006. Motiven till bestämmelserna finns bl.a. i prop. 2004/05:170. Bestämmelser om nöjdförklaring fanns dock även innan 2006. i 1989 års Utlänningslag reglerades nöjdförklaring i 7 kap. 12-14 §§. De bestämmelserna trädde i kraft 1 juli 1989. Förarbetena till de bestämmelserna finns bl.a. prop. 1988/89:86 s. 198. Bestämmelserna om nöjdförklaring fanns dock även i 1980 års Utlänningslag (1980:376). Nöjdförklaring reglerades i 70 §. Förarbetena till denna lag finns bl.a. i prop. 1979/80:96. Det fanns även utlänningslagar före 1980 års lag. Sveriges första utlänningslag tillkom 1927 och därefter följde nya lagar år 1937, 1945 och 1954. En bestämmelse om nöjdförklaring infördes (vad jag har förstått) första gången i 48 § i 1954 års UtlL (1954:193) genom en lagändring som föreslogs i prop. 1971:155. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 1972. Efter denna laghistoriska vandring är således svaret på din fråga att bestämmelser om nöjdförklaring i svensk asylrätt infördes i början på sjuttiotalet genom prop. 1971:155 (se särskilt sidorna 16, 22 och 27). Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare