FrågaÖVRIGTÖvrigt20/05/2011

Vilken arbetsgivare har rätt att få utdrag ur belastningsregistret?

Jag blev för en kort tid sedan ertappad med snatteri av en summa för ca 300 kr. Nu till min fråga: vem har lagstadgad rätt att begära ett utdrag ur belastningsregistret inför eventuell jobbanställning? Jag förstår inte riktigt om vilken framtida arbetsgivare som helst kan begära detta eller om det enbart avser vissa företag/myndigheter.

Lawline svarar

Om du ska arbeta med t.ex. med barn och inom vården kan arbetsgivaren kräva att du ska inhämta utdrag ur belastningsregistret. Se 9 § lag om belastningsregister. https://lagen.nu/1998:620 Vissa myndigheter har tillgång till registret i sin verksamhet, men det innebär inte att de får söka på enskilda vid varje ny anställning. Även om arbetsgivaren är en myndighet är det alltså inte säkert att de kan inhämta utdrag på egen hand. Det förekommer dock att arbetsgivare kräver att den enskilde själv ska begära ett utdrag ur belastningsregistret för att sedan visa upp för arbetsgivaren. Det är då upp till den enskilde att besluta huruvida den går med på detta. Det är dock långt ifrån vanligt att det går till så, men det kan vara bra att veta att det förekommer. Om du specificerar din fråga och anger vilken typ av arbeten du tänkt söka, jag kan besvara din fråga mer specifikt. Med vänlig hälsning Lina Radovic
Lina RadovicRådgivare