Försäljning genom testamente

Hej. Jag har en släkting som gått bort. Jag är en av arvingarna. Hon ägde en gård. Hon har i sitt testamente skrivit in att gården skall säljas till en granne till ett pris på 1.8 milj. Testamentet är daterat 2002. Marknadsvärdet på gården är minst det dubbla idag. Är det möjligt att skriva in ett fast köpesbelopp i ett testamente? Jag vet att denna grannen köpt gårdar tidigare av dödsbon, han är väl insatt i marknaden på gårdar. Jag tycker att det verkar orimligt att det är min släkting som föreslagit upprättandet av testamentet. Hur anser ni at jag bör gå vidare?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det går att skriva in ett fast försäljningsbelopp i ett testamente och det ska som huvudregel stå fast, även om marknadsvärdet är högre idag. Testamentet ska enligt ärvdabalken (ÄB) tolkas på det vis som antas stämma överens med testatorns vilja och i detta fall när ett fast pris är inskrivet i testamentet finns inte så mycket utrymme för tolkning (https://lagen.nu/1958:637#K11). För att testamentet ska gälla krävs dock att formkraven i 10 kap ÄB är uppfyllda (https://lagen.nu/1958:637#K10), t.ex. ska två personer ha bevittnat undertecknandet av testamentet. 13:3§ ÄB anger att ett testamente inte är gällande om någon har tvingat testatorn att upprätta testamentet eller förmått honom därtill genom missbruk av hans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. Detsamma gäller om testatorn blivit svikligen förledd att upprätta testamentet eller om han svävat i villfarelse som varit bestämmande för hans vilja att göra testamentet. En arvinge som anser att testamentet är ogiltigt kan väcka klandertalan inom sex månader efter det han erhöll del av testamentet (https://lagen.nu/1958:637#K14P5S1). I fallet NJA 2009 s 249 förklarade HD att de som klandrat ett testamente har bevisskyldigheten för att testamentet upprättats under påverkan av en psykisk störning eller för att testatorn förmåtts upprätta det genom sådant missbruk som avses i 13:3§ ÄB. Bevisskyldigheten anses uppfylld genom att de som klandrat testamentet gör sannolikt att någon av de åberopade ogiltighetsgrunderna föreligger. Det är alltså inte helt enkelt att få ett testamente ogiltigförklarat. Hade din släkting några bröstarvingar är det möjligt att deras rätt till sin laglott inskränks genom förordnandet i testamentet, och i så fall kan bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet (https://lagen.nu/1958:637#K7). Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare