Preskription avgift till fackförbund

En bekant har i oktober 2007 lämnat ett fackförbund genom att sluta betala medlemsavgiften. Nu ca 3,5 år senare återkommer de med fordran på 3 månaders betalning för uppsägningstiden. Frågan, är preskriptionstiden på denna fordran tio år eller är fackförbundet en näringsidkare som har fordran på en konsument, alltså tre års preskriptionstid???

Lawline svarar

Hej! Fackföreningar är vanligtvis ideella föreningar och de räknas då inte som näringsidkare. Jag skulle tro att även det här fackförbundet är det vilket tyvärr betyder att det är 10 års preskription på skulden. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare