INBÖRDES TESTAMENTE OCH LAGLOTT

Ar detta inbordes testamente giltigt? Mamma ar gift med Sven och har inga gemensamma barn. Sven har fem barn fran tidigare och mamma har mig som enda barn. Mamma och Sven har skrivit ett inbordes testamente som ligger i kassaskapet. Det sager att alla sex barn skall behandlas/arva lika. De har inluderat "orubbat bo" i testamentet. Testamentet ar vittnat av Svens syster och en annan man som inte finns langre. Ar testamentet giltigt? Om det ej ar giltigt vem har ratt att arva vad? Tack pa forhand. Emma

Lawline svarar

Hej, Rent tekniskt sett så får man upprätta testamente på det sätt din mor och hennes nya man har gjort. Att döma av den information du har givit här så ser testamentet också ut att uppfylla formkraven i Ärvdabalkens 10:e kapitel. Det finns dock regler som ska skydda arvtagarna från att gå lottlösa även om testatorn vill testamentera bort alla sina tillgångar. Enligt Ärvdabalkens (ÄB) 8:e kapitel 1§ framgår nämligen att hälften av en bröstarvinges (barn) arvslott utgör hans laglott. Arvslotten i ditt fall är hela arvet efter din mor då du är enda arvinge. Detta innebär att du alltid har rätt till hälften av tillgångarna som din mor lämnar efter sig, oavsett hur hon skrivit sitt testamente. För att du ska få ut den din andel så måste du begära jämkning av testamentet när testatorn avlider och du delges testamentet, ÄB 9:3. För att begära jämkning räcker det med att du informerar övriga testamenstagare om att du gör anspråk på att få ut din laglott. Du har sex månader på dig att göra detta anspråk. Av bevisningsskäl rekommenderar jag att du gör detta skriftligen. Orubbat bo gäller inte särkullbarn, det vill säga barn som den avlidne fått med annan än den han/hon är gift med. Skulle din mor avlida först kan du alltså kräva att få ut din del av arvet direkt. För att avgöra hur stor din del av arvet blir gör man en bodelning i vilken man helt enkelt delar upp makarnas egendom i två delar, en för varje make. Skulle du välja att inte rubba boet gör man ändå en bodelning (observera att du även i detta fall måste begära jämkning). Sedan ser man hur stor andel av makarnas totala förmögenhet som utgör din laglott. Exempelvis: - Din mor avlider, hennes del av boet är 200 000 kronor. - Makens del av boet är 300 000 kronor. - Din laglott blir 100 000 kronor, dessa kan du kräva ut direkt eller låta sitta i orubbat bo. - Om du inte rubbar boet räknar man ut hur stor del av förmögenheten som utgörs av din laglott, i det här fallet 100 000 av 500 000, dvs 1/5. - När maken sedan dör har du rätt till 1/5 av den kvarvarande förmögenheten, oavsett om denna ökat eller minskat. När du och de andra arvingarna fått ut sina laglotter skall resterande kvarlåtenskap fördelas enligt testamentet. Du får alltså ut hälften av det som blir kvar efter din mor, Svens barn får dela på hälften av det som blir kvar efter honom. Den resterande hälften delas jämt mellan de sex arvingarna enligt testamentet. Det kan också vara värt att notera att om Svens barn inte begär jämkning så har de inte längre rätt till sina laglotter, i vilket fall hela Svens kvarlåtenskap skall delas mellan er sex arvingar. Jag hoppas att mitt svar har hjälp till att reda ut vad som gäller kring arv, testamenten och laglotter. Om du har ytterligare frågor så tveka inte att höra av dig igen. Du hittar Ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637#K7 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare